Reisverslag yoga trekking Nepal 2018

In oktober was ik samen met een groep yoga- en reisliefhebbers in Nepal, waar ik samen met een bevriende lokale gids een yogareis in de Himalaya organiseerde. Twee weken lang rondtrekken in de bergen van de prachtige Annapurna Sanctuary met dagelijks yogalessen – mooier dan dat kan het volgens mij niet. Hier lees je het reisverslag!

Reiskriebels: trainen voor de trekking

De maanden voorafgaand aan de reis zijn we met de groep een aantal keer samen gaan trainen. We zochten de meest heuvelachtige gebieden van Nederland op – want ook in eigen land kun je prachtige natuurgebieden vinden waar je stevige wandelingen kunt maken! Op die manier bereidden we onszelf niet alleen fysiek voor op de trektocht in de Himalaya, maar leerden we elkaar ook wat beter kennen. Toen al merkte ik dat alle deelnemers, hoewel het een heel diverse groep was, het goed met elkaar konden vinden. Fijn om te merken als je weet dat je twee weken met elkaar gaat doorbrengen.

Zo gingen we goed voorbereid, maar ook nog steeds vol spanning, op pad.

De reis begint: de cultuur van Nepal

44969694_2380944805253606_27197365005844480_o

De reisgenoten hadden dus al voorafgaand aan de reis kennis met elkaar gemaakt, maar Nepal was nog onontdekt terrein. Op 9 oktober, toen iedereen in Kathmandu gearriveerd was, nam Sahadev ons dus mee voor een ontmoeting met zijn prachtige cultuur. We bewonderden Swayambhunath (die zie je op de foto hierboven) en Boudhanath, twee indrukwekkende stupa’s die op de Werelderfgoedlijst staan.

Zelf krijg ik altijd een diep vredig gevoel bij het zien van deze Boeddhistische bouwwerken, en dat gevoel werd nog sterker bij het idee dat deze na de aardbevingen in 2015 op initiatief van de omliggende kloosters weer in hun originele staat zijn hersteld. Tijdens deze bezoeken hadden we ook de kans al een klein beetje warm te worden voor de trekking: Swayambunath bevindt zich op een heuvel, waardoor je 365 treden moet beklimmen om er te komen. Een mooi begin!

De yogatrekking in de Himalaya

20181007-26_Nepalreis2018_20181017_TrekToJinuDanda_NEP04541-_YogaLana_00008

Dag 1, van Pokhara naar Tolka

Na een lange busrit van Kathmandu naar Pokhara en een overnachting in een gezellig hotel was het eindelijk zover om de trekking in de bergen te beginnen. We begonnen de dag fris om 6 uur ‘s ochtends voor de yogales op het dakterras. Daarna werden we opgehaald met een busje om naar het startpunt van de Annapurna Sanctuary trekking te gaan. Deze eerste dag begon op 1700 meter hoogte, in het plaatsje Kande, en eindigde ook weer op 1700 meter in Tolka. Tussen die twee dorpjes hebben we echter een hoop geklommen en gedaald  – het hoogste punt die dag bevond zich op 2200 meter. En wat een uitzichten onderweg! Diepe valleien met duizenden terrassen waar rijst verbouwd wordt, de rivier die erdoorheen kronkelt. Adembenemend. En dan te bedenken dat het deze dag behoorlijk bewolkt was, waardoor de bergtoppen van de Himalaya nog verborgen bleven. Aan het einde van de dag zagen we een besneeuwde top boven de wolken uitsteken – onvoorstelbaar hoog!

We sloten de dag af met een rustige yogales om goed te herstellen van deze dag vol belevenissen en met een heerlijke vegetarische maaltijd gekookt door de bewoners van het dorpje.

Dag 2, van Tolka naar Chhomrong

De tweede dag gingen we weer vroeg uit de veren en begonnen we met een yogales met de bergen op de achtergrond. Naast het bewonderen van dit uitzicht keerden we onze aandacht even naar binnen, met de intentie goed voor onszelf te zorgen. Want tijdens een lange trekking in de bergen is het belangrijk om naar je eigen lichaam te blijven luisteren – en yoga kan helpen om je bewust te zijn van de signalen die je grenzen aangeven.

Gelukkig voelde iedereen zich vrij om op zijn eigen tempo te lopen, een paar wat sneller, een aantal wat langzamer. Maar allemaal genoten we van het geruis van het water, het getsjirp van de cycades, het geluid van onze eigen voetstappen op de ruige paden. De kalme kabbelende beekjes en stromende watervallen, de kleurige bloemen, de frisse berg- en boslucht.

Wat is het toch inspirerend om in de natuur te lopen. Kijkend naar de bergen bedacht ik dat die er altijd krachtig en stevig staan, ook als je ze niet ziet, en dan blijven ze daar in je verbeelding. Met je verbeelding kun je alles.

Zelfs de 1000 meter klimmen die we na de lunch nog te gaan hadden. Je kunt er als een berg tegenop zien, maar als je het overwonnen hebt, voel je je krachtiger dan ooit!

Deze avond werden we beloond met een prachtig zicht op Machhapuchchhre, letterlijk vertaald ‘Fish Tail’, een hoge piek die eruit ziet als een walvisstaart die de zee in duikt. Met de ondergaande zon kleurde de bergtop dieprood. Op zo’n moment van verwondering, na een dag behoorlijk afzien, krijg je vaak een nederig gevoel. Het leven tijdens een trekking is heel basic – simpele bedden, meestal koude douches, een rugzak met wat kleding en slaapspullen – maar meer heb je niet nodig. Soms is alles even goed. Een mooi gevoel, dat ik graag meeneem naar huis, en dat de anderen misschien ook wel ervaren hebben.

Dag 3, van Chhomrong naar Dovan

Vandaag werd onze groep vergezeld door luid blatende schapen en koeien, Nepalese dragers met vrolijke muziek op en vele andere trekkers die elke keer weer vrolijk groeten met ‘Namaste!’. We liepen over bospaden omringd met groene mossen, bamboe, rododendrons en zagen telkens wat meer van de indrukwekkende pieken van Annapurna South en Fish Tail. Het voelde af en toe als een sprookje, zeker middenin het bos met alleen het geluid van watervallen, vogeltjes en ruisende bladeren.

De yogales hebben we halverwege de dag op een dakterrasje gedaan, in het dorpje waar we onze lunchpauze hielden, en gids Sahadev deed dit keer ook mee. ‘s Avonds zaten we moe maar voldaan aan de thee en leerden we van onze gidsen een Nepalees kaartspel. Universele gezelligheid! Een gevoel dat echt bij een trekking hoort.

Dag 4, van Dovan naar Deurali

Hoe hoger we kwamen, hoe kouder de dagen begonnen. Tijdens de yogaserie ‘s morgens werden onze voeten ijskoud op de mat, maar gelukkig warmden we weer op tijdens het voedzame ontbijt van havermout met fruit en masalathee (die maken de mensen in Nepal vaak vers van kruidnagel, kardemom, gember, kaneel en zwarte peper – een aanrader voor thuis!). Die stevige maaltijd konden we wel gebruiken, want de dag bestond verder uit bijna alleen maar klimmen. We hielden een lange pauze op 2900 meter, en stegen vervolgens verder naar 3200 meter.

Op deze hoogte was het opnieuw belangrijk om goed naar ons lichaam te luisteren. Wanneer er minder zuurstof in de lucht zit, kan er namelijk hoogteziekte ontstaan. Voldoende tijd nemen om te acclimatiseren, genoeg water drinken en eventueel hoogtepillen of de lokale remedie – knoflooksoep – kunnen dit voorkomen. Toch weet je het maar nooit. Gelukkig zorgden we allemaal goed voor elkaar en letten we niet alleen op onszelf, maar ook op de anderen om symptomen te signaleren.

Ook gebruikten we telkens een intentie in de yogales – bijvoorbeeld vertrouwen, compassie, of dankbaarheid – zodat iedereen dicht bij zichzelf kon blijven. We gingen steeds hoger de bergen in, maar doken steeds dieper in de yogales. Ieder op zijn eigen manier.

Dag 5, naar Annapurna Base Camp (ABC)

Het hoogtepunt van de trekking was bijna in zicht: Annapurna Base Camp!

In de ochtend zijn we met de hele groep naar Machhapuchchhre Base Camp (MBC – voor de oplettende lezer: dat is Fish Tail die al eerder op de route te zien was) gegaan, en van daaruit zou het nog anderhalf uur lopen zijn naar ABC. Gek genoeg was deze laatste dag klimmen het minst zwaar qua lopen – het pad liep heel geleidelijk omhoog.

Helaas sloeg de hoogte hier wel toe. Twee deelnemers van de groep kregen last van hoogteziekte, waardoor het voor hen niet verstandig was om verder te gaan. In overleg besloten we met de rest wel door te lopen naar ABC, waardoor we met een klein clubje onze eindbestemming bereikten.

We lieten de hoop echter niet varen. Het was namelijk ook mogelijk om wat langer te wachten in MBC, en dan een nachtwandeling onder de sterrenhemel te maken naar ABC. Ook een unieke ervaring!

En dat is de twee dan ook gelukt. Zo konden we toch nog met zijn allen de zonsopkomst in Annapurna Base Camp meemaken. Dat is onvoorstelbaar mooi. ABC is een soort kom, die volledig omringd wordt door de bergtoppen van de Himalaya. Zo zie je 360 graden om je heen besneeuwde pieken. En dan de zon die ze eerst een gouden randje geeft, en vervolgens boven de bergen uit rijst. Bijna surreëel.

De foto hieronder is in Annapurna Base Camp gemaakt.

20181007-26_Nepalreis2018_20181016_TrekToSinuwa_NEP04336-_YogaLana_00006

Dag 6, van ABC naar Sinuwa

En toen was het weer tijd voor de afdaling. Hoewel dat makkelijker en sneller ging dan omhoog – we hebben in een dag dezelfde afstand afgelegd als in tweeënhalve dag omhoog – was het best pittig. Ook wachtte ons bij aankomst in het dorpje waar we zouden overnachten een tegenslag: de kamers die al maanden vooraf gereserveerd waren, had de eigenaar van de lodge vergeven aan een grote groep die eerder dan wij aangekomen was.

Dat riep de nodige frustratie en boosheid op. Maar we konden praten als een bootman, de kamers waren niet meer beschikbaar. Uiteindelijk kregen we een paar stoffige kamertjes in de kelder. Erg blij waren we niet, maar we hadden in ieder geval een slaapplaats.

Ook zette deze situatie ons aan het denken over thema’s als tevredenheid (santosha, in yogafilosofie): dankbaar zijn voor wat je hebt, ook als het niet perfect is.

Dag 7, van Sinuwa naar Jhinu Danda

Gelukkig konden we de volgende dag lachen om de situatie en onze eigen reacties. Het hoort er allemaal bij, zelfs tijdens een droomreis gaat het leven met ups en downs!

Zo ook de wandelroute, want het klimmen en dalen in de heuvels kon weer beginnen (Nepalezen noemen het pas bergen vanaf een meter of 5000). Aan het einde van deze dag werden we beloond met een heerlijk ontspannend bad in de hot springs bij de rivier.

Omdat de trekking bijna ten einde liep, werd er bij onze lodge vrolijke Nepalese muziek opgezet en sleepte Sahadev ons de geïmproviseerde dansvloer op. Al snel sloten meer mensen zich aan en werd de avond gevuld met een gevoel van spontaniteit en vrijheid. Geweldig om te zien hoe iedereen dat met elkaar deelt op zo’n moment!

Dag 8, van Jhinu Danda naar Pokhara

Na een allerlaatste yogaserie in de bergen en nog een paar uur lopen zat de trekking er dan toch echt op. We werden opgehaald met een jeep, die ons het laatste stuk terugbracht. Dit was een wel erg spannende rit met hobbelige wegen, scherpe bochten en diepe afgronden naast ons, maar ook dat hebben we overleefd.

Zo kwamen we met een voldaan, maar ook enigszins opgelucht gevoel terug in Pokhara.

Tijd om bij te komen van de tocht en lekker te ontspannen. De stad Pokhara ligt aan een mooi meer waar je langs de oever in leuke cafés kunt genieten van wat lekkers te eten en te drinken en waar je met een bootje kunt varen. Een fijne plek om te herstellen van een intensieve trekking!

Afsluiting van de yogareis: Dankbaarheid en afscheid

De laatste dagen van de reis kregen een extra feestelijke sfeer omdat in Nepal het festival Dashain gevierd werd, voor hen een van de belangrijkste feesten van het jaar. Het hotel waar wij verbleven werd gerund door een lokale familie, die ons uitnodigde bij het ritueel. We werden gezegend met voorspoed en geluk, zoals traditie is tijdens Dashain. Erg leuk om mee te maken.

Ook was er natuurlijk tijd om souvenirs te kopen en met zijn allen na te genieten van alle belevenissen.

En daarna was het tijd voor afscheid. Een aantal mensen ging weer met het vliegtuig naar huis, anderen bleven nog wat langer in Nepal. Want er is nog veel meer te ontdekken: natuurparken waar je tijgers en neushoorns kunt spotten, kloosters waar je kunt leren over het Boeddhisme, authentieke stadjes waar de oude cultuur van Nepal goed bewaard is gebleven…

Zo ging ieder zijn eigen weg. Terugkijkend ben ik ontzettend dankbaar dat ik deze reis heb mogen meemaken met een groep heel lieve mensen. Dhanyabad (dankjewel) allemaal! En ik weet zeker dat ik gauw weer terug ben in Nepal om een nieuwe reis te organiseren.

Wil je de volgende keer ook mee? Stuur me gerust een berichtje of houd de nieuwsbrief in de gaten.

Liefs,

Lana

2 thoughts on “Reisverslag yoga trekking Nepal 2018”